آموزش آنلاین تخصصی آیلتس

جستجو پیشرفته محصولات
ورود و ثبت نام

یکی از گام های مهم اخذ پذیرش در دانشگاه های خارج از کشور و کسب امتیاز خوب در مصاحبه، نوشتن رزومه تحصیلی خوب و مؤثر می باشد که نوشتن این چنین رزومه‌ای نیاز به آشنایی با ساختار رزومه و نحوه نوشتن آن دارد.

هدف از رزومه‌ نویسی

مهم‌ترین هدف رزومه جلب توجه خواننده است. يك رزومه خوب مي تواند كليد موفقيت شما در امر تحصیل و كاريابي باشد. پس به آن از ديد انجام وظيفه نگاه نكنيد: نوشتن رزومه با پر كردن فرم ثبت نام فرق ميكند!
برای اخذ پذیرش تحصیلی و شغل های آکادمیک، نوشتن یک رزومه تحصیلی خوب، اولین و اصلی ترین گام خواهد بود. اما اگر می خواهید برای پذیرش اقدام کنید، لازم است بدانید که رزومه تحصیلی(Curriculum Vitae) یا اصطلاحا cv و رزومه کاری(Resume) دو مقوله جدا از هم هستند اگرچه وجوه مشترکی نیز دارند. رزومه بیشتر بر دستاوردهای حرفه‌ای (کاری) متمرکز است، اما CV بیشتر بر دستاوردهای تحصیلی تأکید دارد. اکثر دانشگاه‌ها از متقاضیان CV می‌خواهند. در واقع CV برای نشان دادن همه سوابق و افتخارات تحصیلی که توانمندی‌های متقاضی است که دانشگاه مورد نظر به سوابق و پیشرفت علمی و تحصیلی او ظرف مدت چند دقیقه پی‌ببرد. CV برخلاف رزومه قابل تغییر نیست. زیرا شرح کامل سلایق و علایق شماست و نسبت به هر درخواست نباید تغییری در آن ایجاد شود. اما در رزومه میتوانید بسته به شغل مورد نظر، به تجارب حرفه ای خود تاکید بیشتری داشته باشید و موارد غیرمرتبط را حذف کنید؛ زیرا تعداد صفحات رزومه نباید بیش از دو صفحه باشد.

بخش‌های مختلف یک رزومه تحصیلی

1- مشخصات فردی متقاضی: در این بخش متقاضی باید مشخصات خود اعم از نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، تلفن، آدرس، ایمیل شخصی و اطلاعاتی از این قبیل را بنویسد.

2- تحصیلات و توانایی‌های علمی: در این بخش مقاطع و سوابق تحصیلی باید نوشته شود. اشاره به مدت زمان تحصیل در هر مقطع، عنوان دقیق رشته تحصیلی، نام دانشگاه‌های محل تحصیل، معدل فارغ‌التحصیلی هر یک از مقاطع تحصیلی و مواردی مشابه در این قسمت ضروری است. در واقع در این قسمت سوابق تحصیلی باید با جزئیات و از آخرین مقطع تحصیلی شروع شود و به عقب برگردد.

3- توانمندی‌ها و مهارت‌ها: در این قسمت به دوره‌های تخصصی، مدارک تخصصی مرتبط، میزان آشنایی با کامپیوتر و نرم‌افزارهای مرتبط و همچنین میزان تسلط به زبان خارجی اشاره می‌شود.

4- سوابق شغلی: این قسمت مربوط به کل سوابق شغلی می‌شود که با اشاره به عنوان فعالیت، سمت، نوع فعالیت (قراردادی، پیمانی، رسمی …)، محل کار و دوره زمانی کار تکمیل می‌گردد.

5- سوابق علمی پژوهشی: در این قسمت متقاضی باید کارهای تحقیقاتی که انجام داده است، کتب و یا مقالاتی که به چاپ رسانده و یا در کنفرانس‌ها ارائه نموده است را ذکر کند.

6- سایر اطلاعات: نوشتن این قسمت ضروری نیست. این قسمت در صورت وجود توضیحات اضافی تکمیل می‌گردد.

7- عناوین و افتخارات: در صورتیکه متقاضیان در مقاطع مختلف تحصیلی موفق به کسب افتخارات علمی شده‌اند، در این قسمت به آن‌ها اشاره می‌کنند.

8-علایق: در این بخش در صورت تمایل می‌توان به علایق خود در زمینه‌های مختلف اشاره کرد.

9- معرف: معمولاً چند نفر را بعنوان معرف با مشخصات کامل در این بخش معرفی می‌کنند.

Resumes500x300

نکات مربوط به رزومه تحصیلی

 

مشخصات فردی (Personal information): 

شامل: نام، آدرس محل سکونت، شماره های تماس و آدرس ایمیل حرفه ای متقاضی.

تحصیلات (Education):
باید به ترتیب از آخرین مدرک دریافتی به همراه نام استاد راهنما نوشته شود.یعنی ترتیب نوشتن تحصیلات از جدیدترین به قدیمی ترین مدرک باشد.همچنین این بخش باید شامل نام دانشگاه یا موسسات، موضوعات پایان نامه و نوع مدرک اخذ شده باشد.

علائق تحقیقاتی (Research interests):

بیان علائق تحقیقاتی حداکثر در یک پاراگراف.

تحقیقات (Research):
به عنوان یک فرد آکادمیک، تحقیقات و یافته های علمی شما باید در بخش اول CV قرار بگیرد. یافته های کلیدی تحقیقات را هایلایت کنید.

تامین بودجه (Funding):

 میزان هزینه ای که شما برای کار تحقیقی خود صرف کرده اید باید در این بخش قرار بگیرد. اگر برای پوزیشن و موسسه ای اپلای می کنید، این بخش توجه لازم را جلب خواهد کرد که چطور می توانید جذب بودجه کنید.

سابقه تدریس (Teaching):

 در این بخش سابقه و تجربه تدریس خود شامل موسسات و دانشگاه ها را بنویسید. سال تدریس و دروس تدریس شده و سطح دوره را نیز قید کنید.

تجربه کار اجرایی (Administrative Experience):

 هر سابقه اجرایی در موسسه و دانشگاه باید در CV آکادمیک آورده شود. اگر در دانشگاه خود خبرنامه ، روزنامه و یا نشریه ای داشته اید تمام موارد مربوط را در سی وی ذکر کنید.

تجربیات حرفه ای (Professional Experience):

 اگر قبلا در شرکت و یا سازمانی استخدام بوده اید که کار شما با حوزه علمی و تحصیلیتان مرتبط بوده، مهم است که در CV آکادمیک آورده شود. سابقه کار حرفه ای می تواند توجیه خوبی برای فاصله بین ادامه تحصیل باشد.

مهارت ها و مدارک دیگر(Other Skills and Qualifications):

 مهارت های مهم و مدارک مربوط به کار تحقیقاتی خود را در cv لحاظ کنید. مهارت های فنی و کاربردی، گواهینامه ها، زبان خارجی و هر مهارت مربوط دیگری می تواند در رزومه آکادمیک قرار گیرد.

عضویت یا ارتباطات حرفه ای (Professional affiliations and :memberships):
اگر عضو گروه یا شبکه ای مرتبط با حوزه تخصصی خود هستید بصورت لیستی شامل نام گروه یا انجمن و نوع عضویت در سی وی خود ذکر کنید.

حضور در سمینار و کنفرانس ها (Attendance at conferences and seminars) :

 مهمترین کنفرانس ها و سمینارهای مرتبط 7 تا 10 سال گذشته که شما در آنها شرکت داشته اید را در CV یا رزومه آکادمیک بنویسید.